Friday 3 September 2021

HISTORY OF BENGAL CINEMA

 

HISTORY OF BENGAL CINEMA 



இந்திய சினிமா பற்றி தெரியணும்னா முதலில் வங்காள சினிமா பற்றி தெரிந்து கொள்வது அவசியம். வங்காள சினிமா விதைதான் ஹிந்தி சினிமாவை உருவாக்கியது. சத்தியஜித் ராய் போன்றவர்கள் தான் இந்திய சினிமாவை உலக அளவிற்கு தூக்கி நிறுத்தினார்கள் . ஆரம்பகால ஹிந்தி சினிமாக்கள் பல வங்காளத்திலிருந்து மொழி பெயர்ப்பு செய்யப்பட்டவையே. இவ்வளவு ஏன்? தமிழ்ப்படங்கள் முதலில் கல்கட்டாவில் தான் எடுக்கப்பட்டன. இந்தியாவின் தலைநகரம் 1931 வரை வங்காளம்தான் . எனவே ஹாலிவுட் மௌன திரைக்காவியங்கள் முதலில் ஆங்கிலேய கோட்டைக்குத்தான் வந்து சேர்ந்தன. பின்னர் வர்த்தக நோக்கோடு மும்பை முக்கியத்துவம் பெற ஆரம்பித்தது. 


வங்காளத்தில் சினிமாவின் வரலாறு 1920 களில், முதல் 'பயாஸ்கோப்புகள்' கல்கத்தாவில் திரையரங்குகளில் காண்பிக்கப்பட்டது. ஒரு தசாப்தத்திற்குள், தொழில்துறையின் முதல் விதைகளை ஹிரால்லால் சென் விதைத்தார், அவர் விக்டோரியன் கால சினிமாவின் முக்கிய வீரராகக் கருதப்பட்டார் [25] அவர் ராயல் பயாஸ்கோப் நிறுவனத்தை நிறுவினார், பல பிரபலமான நிகழ்ச்சிகளின் மேடை தயாரிப்புகளின் காட்சிகளைத் தயாரித்தார் [25] ஸ்டார் தியேட்டர், மினெர்வா தியேட்டர், கிளாசிக் தியேட்டர். சென்னின் படைப்புகளுக்குப் பிறகு நீண்ட இடைவெளிக்குப் பிறகு, [26] திரேந்திர நாத் கங்குலி (டி.ஜி. 1919, மதன் தியேட்டர் பேனரின் கீழ். பிலாத் ஃபெராட் 1921 இல் ஐபிஎஃப்சியின் முதல் தயாரிப்பாகும். ஜமை சஷ்டியின் மதன் தியேட்டர் தயாரிப்பு முதல் பெங்காலி பேச்சு. [27] சத்யஜித் ரே, மிருணாள் சென் மற்றும் ரித்விக் கட்டக் போன்ற தீவிரவாதிகள் சர்வதேச புகழைப் பெற்று திரைப்பட வரலாற்றில் தங்கள் இடத்தைப் பாதுகாத்துக் கொண்டு, அதன்பிறகு ஒரு நீண்ட வரலாறு கடந்துவிட்டது.





ஆரம்ப வளர்ச்சி [தொகு]

மௌன  சகாப்தம்: 1919-1930 [தொகு]

முக்கிய கட்டுரை: சைலண்ட் பெங்காலி படங்களின் பட்டியல்

ஹிரால்லால் சென், இந்தியா வங்காளத்தின் ஒருவராகவும், இந்தியாவின் முதல் இயக்குனராகவும் புகழப்படுகிறார். இவை அனைத்தும் அமைதியான படங்கள். ஹிரால்லால் சென் இந்தியாவில் விளம்பர படங்களின் முன்னோடிகளில் ஒருவராகவும் கருதப்படுகிறார். கல்கத்தாவின் மதன் தியேட்டர் நிறுவனத்தால் தயாரிக்கப்பட்டு, முதல் முழு நீள இந்திய திரைப்படமான ராஜா ஹரிஷ் சந்திரா வெளியான ஆறு ஆண்டுகளுக்குப் பிறகு, 8 நவம்பர் 1919 அன்று வெளியான ம silentன அம்சமான பில்வ மங்கல் தான் முதல் பெங்காலி மொழி திரைப்படம். [28]


'பேசும் திரைப்படம்' தொழிற்துறையின் ஆரம்ப ஆரம்பம் 1930 களின் ஆரம்பத்தில், பிரிட்டிஷ் இந்தியா மற்றும் கல்கத்தாவுக்கு வந்தது. திரைப்படங்கள் முதலில் உருது அல்லது பாரசீக மொழியில் ஒரு குறிப்பிட்ட உயரடுக்கு சந்தைக்கு இடமளிக்கும் வகையில் உருவாக்கப்பட்டன. ஆரம்பகால ஸ்டுடியோக்களில் ஒன்று கிழக்கிந்திய திரைப்பட நிறுவனம். டாக்கியாக தயாரிக்கப்பட்ட முதல் பெங்காலி படம் 1931 இல் வெளியான ஜமை ஷஷ்டி ஆகும். இந்த நேரத்தில் வங்காளத் திரையுலகின் ஆரம்பகால ஹீரோக்கள் பிரமதேஷ் பாருவா மற்றும் தேபாகி போஸ் ஆகியோர் புகழின் உச்சத்தில் இருந்தனர். இந்திய சினிமாவில் புதிய பரிமாணங்களை ஆராய்ந்து பாருவா திரைப்படங்களையும் இயக்கியுள்ளார். தேபாகி போஸ் 1932 இல் சந்திதாஸை இயக்கினார்; ஒலியை பதிவு செய்வதில் அதன் முன்னேற்றத்திற்காக இந்த படம் குறிப்பிடப்படுகிறது. சவுண்ட் ரெக்கார்டிஸ்ட் முகுல் போஸ் உரையாடல் மற்றும் அதிர்வெண் பண்பேற்றம் இடைவெளி பிரச்சனைக்கு ஒரு தீர்வைக் கண்டார்.


பொற்காலம்: 1952-1975 [தொகு]






சத்யஜித் ரே

இந்த காலகட்டத்தில் இந்திய சினிமாவில் பெங்காலி சினிமா ஒரு பெரிய, சமமற்ற, பிரதிநிதித்துவத்தை அனுபவித்தது. அவர்கள் அகாடமி கவுரவ விருது வென்ற சத்யஜித் ரே போன்ற இயக்குனர்களையும், இந்தியாவின் மற்றும் பிரான்சின் மிகப் பெரிய சிவில் கவுரவங்களான பாரத ரத்னா மற்றும் லெஜியன் ஆஃப் ஹானரைப் பெற்றவர்கள் மற்றும் தளபதியின் பிரெஞ்சு வேறுபாட்டைப் பெற்ற மிருணாள் சென் போன்றவர்களை உருவாக்கினர். கலை மற்றும் கடிதங்களின் வரிசை மற்றும் ரஷ்ய நட்பு ஆணை. அந்த சமயத்தில் பெங்காலி திரைப்படத் துறையில் மற்ற முக்கிய திரைப்படத் தயாரிப்பாளர்களில் சத்யஜித் ரே மற்றும் ரித்விக் கட்டக், தபன் சின்ஹா, அஜோய் கர் ஆகியோர் அடங்குவர். வங்காளத் திரைப்படத் துறை நாகரிகம் (1952), தி அபு முத்தொகுப்பு (1955-1959), ஜல்சாகர் ( 1958), அஜந்த்ரிக் (1958), நீல் ஆகாஷர் நீச்சே (1959), தேவதாஸ், தேவி (1960), மேகே தாகா தாரா (1960), கல்கத்தா முத்தொகுப்புகள் (1971-1976), குறிப்பாக, அப்பு முத்தொகுப்பு அடிக்கடி பட்டியலிடப்பட்டுள்ளது எல்லா காலத்திலும் மிகப்பெரிய படங்கள். [29] [30] [31] [32]



டோலிகஞ்சில் இரவில் உத்தம் குமாரின் சிலையின் காட்சி

இன்றுவரை மிகவும் பிரபலமான வங்காள நடிகர் உத்தம்குமார் ஆவார், அதே சமயம் சுசித்ரா சென் பெங்காலி சினிமாவின் மிக அழகான மற்றும் செல்வாக்கு மிக்க நடிகையாக கருதப்படுகிறார். குமார் மற்றும் சென் 1950 களின் இறுதியில் 'நித்திய ஜோடி' என்று அழைக்கப்பட்டனர். சென் தவிர, சபித்ரி சாட்டர்ஜி மற்றும் சுமித்ரா தேவி 1950 களில் மிகவும் பிரபலமான நடிகை. சௌமித்திரா  சட்டர்ஜி ஒரு குறிப்பிடத்தக்க நடிகர், பல சத்யஜித் ரே படங்களில் நடித்து, 1960 களில் உத்தம்குமாருக்கு போட்டியாகக் கருதப்பட்டார். அவர் சோனார் கெல்லா (1974) மற்றும் ஜோய் பாபா ஃபெலுநாத் (1978) ஆகிய படங்களில் ஃபெலூடாவின் கதாபாத்திரத்திற்காக எழுதி இயக்கியுள்ளார். ரே இயக்கிய தி வேர்ல்ட் ஆஃப் அபு (1959) இல் அபுவின் வயதுவந்த பதிப்பாகவும் நடித்தார்.


1960 களில், பெங்கால் அபர்ணா சென், ஷர்மிளா தாகூர், மாதபி முகர்ஜி, சந்தியா ராய் மற்றும் சுப்ரியா தேவி போன்ற திறமையான நடிகைகளைக் கண்டது. அபர்ணா சென் பொற்காலத்தின் மிக வெற்றிகரமான நடிகைகளில் ஒருவர். அவர் 1970 களின் முன்னணி கதாநாயகி ஆனார் மற்றும் 1981 முதல் அவர் திரைப்படங்களை இயக்கி வருகிறார். மிகவும் பிரபலமான பெங்காலி நடிகைகளில் ஒருவரான ஷர்மிளா தாகூர், ரேவின் தி வேர்ல்ட் ஆஃப் அபு படத்தில் அறிமுகமானார், மேலும் பெங்காலி சினிமாவிலும் பாலிவுட்டிலும் ஒரு முக்கிய நடிகையாக ஆனார். சுசித்ரா சென் மிகச்சிறந்த நடிகையாக இருந்த போதிலும், தி வேர்ல்ட் ஆஃப் அப்பு (1959), தேவி (1960), நாயக் (1966), சிமபத்தா (1967) மற்றும் ஆரண்யே தின்ராத்ரி (1970) போன்ற படங்களுடன் ஷர்மிளா வரலாற்றில் மிகவும் வணிக ரீதியான வெற்றிகரமான நடிகை.


உட்பால் தத் திரைப்படங்கள் மற்றும் நாடகங்களில், குறிப்பாக ஷேக்ஸ்பியர் நாடகங்களில் நடிப்பதற்காக சர்வதேச அளவில் அறியப்படுகிறார். பானு பந்தோபாத்யாய், ரபி கோஷ் மற்றும் அனுப் குமார் அவர்களின் நகைச்சுவை நேரத்திற்கு மிகவும் பிரபலமானவர்கள் மற்றும் அவர்களின் பல்துறை நடிப்பு திறமையால் பார்வையாளர்களையும் விமர்சகர்களையும் திகைக்க வைத்தனர்.


பெங்காலி திரைப்பட இசையில் முன்னோடிகள் ராய்சந்த் போரல், பங்கஜ் முல்லிக் மற்றும் K. C. டே, நியூ தியேட்டர்ஸ் கல்கத்தாவுடன் தொடர்புடையவர்கள். பொற்காலத்தின் சிறந்த இசையமைப்பாளர்களில் ராபின் சாட்டர்ஜி, சுதின் தாஸ்குப்தா, நச்சிகேதா கோஷ், ஹேமந்த் குமார் மற்றும் பலர் அடங்குவர்.


டோலிவுட் என்றும் அழைக்கப்படும் மேற்கு வங்கத்தின் சினிமா, இந்தியாவின் மேற்கு வங்காளத்தின் கொல்கத்தாவின் டோலிகஞ்ச் பகுதியில் அமைந்துள்ள இந்திய பெங்காலி மொழித் திரைப்படத் துறையைக் குறிக்கிறது. டோலிங்குஞ்ச் மற்றும் ஹாலிவுட் ஆகிய சொற்களின் முக்கிய அம்சமான டோலிவுட் என்ற புனைப்பெயரின் தோற்றம் 1932 க்கு முந்தையது. [4] இது ஒரு வரலாற்று முக்கியத்துவம் வாய்ந்த திரைப்படத் தொழிலாக இருந்தது, ஒரு காலத்தில் இந்திய திரைப்படத் தயாரிப்பின் மையமாக இருந்தது. [4] பெங்காலி திரைப்படத் துறை இந்திய சினிமாவின் மிகவும் விமர்சன ரீதியாகப் பாராட்டப்பட்ட பல உலகளாவிய இணையான சினிமா மற்றும் கலைத் திரைப்படங்களை தயாரிப்பதற்காக அறியப்படுகிறது, அதன் பல திரைப்படத் தயாரிப்பாளர்கள் இந்திய தேசிய திரைப்பட விருதுகள் மற்றும் சர்வதேச பாராட்டுகளைப் பெற்றனர்.


1956 கேன்ஸ் திரைப்பட விழாவில் சத்யஜித் ரேயின் பதேர் பாஞ்சாலிக்கு (1955) சிறந்த மனித ஆவணம் வழங்கப்பட்டதிலிருந்து, அடுத்த பல தசாப்தங்களுக்கு பெங்காலி திரைப்படங்கள் சர்வதேச அரங்குகள் மற்றும் திரைப்பட விழாக்களில் அடிக்கடி தோன்றின. [5] இது பெங்காலி திரைப்படத் தயாரிப்பாளர்கள் உலகளாவிய பார்வையாளர்களை அடைய அனுமதித்தது. அவர்களில் மிகவும் செல்வாக்கு மிக்கவர் சத்யஜித் ரே, அவரது படங்கள் ஐரோப்பிய, அமெரிக்க மற்றும் ஆசிய பார்வையாளர்களிடையே வெற்றி பெற்றன. [6] மார்ட்டின் ஸ்கோர்செஸி, [7] ஜேம்ஸ் ஐவரி, [8] அப்பாஸ் கியரோஸ்டமி, எலியா கசன், பிரான்சுவா ட்ரஃபாட், [9] கார்லோஸ் சraரா, [10] ஐசோ தகாஹாட்டா, [11] வெஸ் ஆண்டர்சன் போன்ற திரைப்படத் தயாரிப்பாளர்களுடன் அவரது பணி பின்னர் உலகளாவிய தாக்கத்தை ஏற்படுத்தியது. [12] மற்றும் டேனி பாய்ல் [13] அவரது சினிமா பாணியால் பாதிக்கப்பட்டு, அகிரா குரோசாவா போன்ற பலர் அவரது வேலையைப் பாராட்டினர். [14]


'ஐம்பதுகளின் நடுப்பகுதியில் இருந்து கலை வீடுகளில் வெள்ளம் புகுந்த இளமை பருவ நாடகங்கள் அப்பு முத்தொகுப்புக்கு பெரும் கடன்பட்டன'. [15] காஞ்சன்ஜுங்கா (1962) பிற்கால ஹைப்பர்லிங்க் சினிமாவை ஒத்த ஒரு கதை அமைப்பை அறிமுகப்படுத்தியது. [16] தி ஏலியன் என்று அழைக்கப்படும் ஒரு திரைப்படத்திற்கான ரேவின் 1967 ஸ்கிரிப்ட், இறுதியில் ரத்து செய்யப்பட்டது, இது ஸ்டீவன் ஸ்பீல்பெர்க்கின் ET க்கு உத்வேகம் அளித்ததாக பரவலாக நம்பப்படுகிறது. (1982). [17] [18] [19] இரா சாக்ஸின் நாற்பது ஷேட்ஸ் ஆஃப் ப்ளூ (2005) என்பது சாருலதாவின் தளர்வான ரீமேக் ஆகும், மேலும் கிரிகோரி நவாஸ் மை ஃபேமிலி (1995) இல், இறுதி காட்சி தி வேர்ல்ட் ஆஃப் அபுவின் இறுதி காட்சியில் இருந்து நகல் எடுக்கப்பட்டது. ரே படங்களைப் போன்ற குறிப்புகள் சேக்ரெட் ஈவில் (2006), [20] எலிமென்ட்ஸ் முத்தொகுப்பு தீபா மேத்தா, மற்றும் ஜீன்-லுக் கோடார்டின் படங்களில் காணப்படுகின்றன. [21]


மற்றொரு முக்கிய வங்காளத் திரைப்படத் தயாரிப்பாளர் மிருணாள் சென், அவருடைய திரைப்படங்கள் மார்க்சிய கருத்துக்களுக்கு நன்கு அறியப்பட்டவை. அவரது தொழில் வாழ்க்கையின் போது, ​​கேன்ஸ், பெர்லின், வெனிஸ், மாஸ்கோ, கார்லோவி வேரி, மாண்ட்ரீல், சிகாகோ மற்றும் கெய்ரோ உள்ளிட்ட முக்கிய திரைப்பட விழாக்களில் இருந்து மிருணாள் சென்னின் படங்கள் விருதுகளைப் பெற்றுள்ளன. அவரது திரைப்படங்களின் பின்னோக்கு உலகின் முக்கிய நகரங்களில் காட்டப்பட்டுள்ளது. [22] மற்றொரு பெங்காலி திரைப்படத் தயாரிப்பாளர் ரித்விக் கட்டக், அவரது மரணத்திற்குப் பிறகு உலகளாவிய பார்வையாளர்களை அடையத் தொடங்கினார்; 1990 களில் தொடங்கி, கட்டக் திரைப்படங்களை மீட்டெடுக்கும் திட்டம் மேற்கொள்ளப்பட்டது, மேலும் சர்வதேச கண்காட்சிகள் (மற்றும் அடுத்தடுத்த டிவிடி வெளியீடுகள்) தாமதமாக உலகளாவிய பார்வையாளர்களை உருவாக்கியுள்ளன. அவரது சில படங்கள் பிற்கால புகழ்பெற்ற சர்வதேசப் படங்களுக்கு வலுவான ஒற்றுமைகளைக் கொண்டுள்ளன, அதாவது அஜந்த்ரிக் (1958) ஹெர்பி படங்களை ஒத்திருக்கிறது (1967-2005) மற்றும் பாரி தேகே பாலியே (1958) பிரான்சுவா ட்ரஃபாட்டின் தி 400 ப்ளோவை (1959).


ரேவின் தி அப்பு முத்தொகுப்பின் மூலம் அறிமுகமான ஒளிப்பதிவாளர் சுப்ரதா மித்ரா, உலகெங்கிலும் ஒளிப்பதிவில் முக்கிய தாக்கத்தை ஏற்படுத்தினார். செட்களில் பகல் வெளிச்சத்தின் விளைவை மீண்டும் உருவாக்க, பவுன்ஸ் லைட்டிங் அவரது மிக முக்கியமான நுட்பங்களில் ஒன்றாகும். தி அபு ட்ரையாலஜியின் இரண்டாம் பாகமான அபராஜிதோ (1956) படப்பிடிப்பின் போது அவர் இந்த நுட்பத்தை முன்னெடுத்தார். [23] சத்யஜித் ரே முன்னோடியாக இருந்த சில சோதனை நுட்பங்களில் பிரதி-வண்டி (1972) படப்பிடிப்பில் போட்டோ-நெகட்டிவ் ஃப்ளாஷ்பேக்குகள் மற்றும் எக்ஸ்-ரே விலகல்கள் ஆகியவை அடங்கும்.




வங்காள சினிமாவின் மறுமலர்ச்சி ரிதுபர்னோ கோஷ், பப்பாதித்யா பந்தோபாத்யாய், புத்ததேவ் தாஸ்குப்தா, அபர்ணா சென், தருண் மஜும்தார், க Gautதம் கோஸ், கousசிக் கங்குலி, அனிக் தத்தா, சதரூபா சன்யால், பிரபாத் ராய், சுமன் கோஷ் (இயக்குனர்) மற்றும் அதான் கோஷ். ரிதுபர்னோ கோஷ் 1992 இல் தனது முதல் படமான ஹிரர் அங்டியை உருவாக்கினார் மற்றும் 2013 இல் அவர் இறக்கும் வரை பெங்காலி சினிமாவில் ஆதிக்கம் செலுத்தினார், யுனிஷே ஏப்ரல், தஹான் மற்றும் உத்சாப் போன்ற படங்களுக்காக ஏராளமான தேசிய விருதுகளை வென்றார். கல்கத்தாவில் வாழும் ஆங்கிலோ-இந்தியர்களின் வாழ்க்கையைப் பார்த்த சர்வதேச அளவில் பாராட்டப்பட்ட 36 சowரிங்ஹீ லேன் மூலம் 1981 இல் அபர்ணா சென் இயக்குநராக அறிமுகமானார். பரோமிதார் ஏக் டின், திரு மற்றும் திருமதி ஐயர், 15 பார்க் அவென்யூ, தி ஜப்பானிய மனைவி, கோயினார் பக்ஷோ, முதலியன புத்ததேவ் தாஸ்குப்தா உத்ரா (திரைப்படம்), மோண்டோ மேயர் உபக்யான் போன்ற விருது பெற்ற படங்களுக்கு மிகவும் பிரபலமானவர். சரச்சார், ஜனலா.


கவுதம் கோஸ் விருது பெற்ற படங்களான பத்மா நாதிர் மஜி, அபார் ஆரண்யே மற்றும் மோனர் மனுஷ், அந்தர்ஜலி ஜாத்ரா போன்ற படங்களில் பிரபலமானவர்.


சமீபத்திய ஆண்டுகளில், இளம் தலைமுறை வங்காள இயக்குனர்கள் முன்னுக்கு வந்தனர். பலர் உள்நாட்டு திரைப்படத் துறையில் வேலை செய்கிறார்கள், ஆனால் மற்றவர்கள் பாலிவுட்டுக்குச் சென்றனர், அங்கு அவர்கள் குறிப்பிடத்தக்க வெற்றியைக் கண்டனர். இதையொட்டி, அவர்கள் கொல்கத்தாவில் சினிமா கவனத்தை திருப்பி, நகரத்தை அதிக அளவில் தேசிய மற்றும் உலகளாவிய பார்வையாளர்களுடன் (கஹானி, பிகு, துப்பறியும் பயோம்கேஷ் பக்ஷி) அறிமுகப்படுத்தினர். வெற்றிகரமான வங்காளத் திரைப்படங்கள் பாலிவுட், மராத்தி ரீமேக்குகளில் இந்தி ரீமேக்குகளைப் பெறுகின்றன

History[edit]

A scene from Dena Paona, 1931, the first Bengali talkie

The history of cinema in Bengal dates to the 1920s, when the first "bioscopes" were shown in theatres in Calcutta. Within a decade, the first seeds of the industry were sown by Hiralal Sen, considered a stalwart of Victorian era cinema[25] when he set up the Royal Bioscope Company, producing scenes from the stage productions of a number of popular shows[25] at the Star TheatreMinerva TheatreClassic Theatre. Following a long gap after Sen's works,[26] Dhirendra Nath Ganguly (known as D.G.) established the Indo British Film Co, the first Bengali-owned production company, in 1918. However, the first Bengali feature film, Billwamangal, was produced in 1919, under the banner of Madan TheatreBilat Ferat was the IBFC's first production in 1921. The Madan Theatre production of Jamai Shashthi was the first Bengali talkie.[27] A long history has been traversed since then, with stalwarts such as Satyajit RayMrinal Sen and Ritwik Ghatak and others earning international acclaim and securing their place in the movie history.


Early development[edit]

Silent era: 1919-1930[edit]

Hiralal Sen, India is credited as one of Bengal's, and India's first directors. These were all silent films. Hiralal Sen is also credited as one of the pioneers of advertisement films in India. The first Bengali-language movie was the silent feature Billwamangal, produced by the Madan Theatre Company of Calcutta and released on 8 November 1919, only six years after the first full-length Indian feature film, Raja Harish Chandra, was released.[28]

The early beginnings of the "talking film" industry go back to the early 1930s, when it came to British India, and to Calcutta. The movies were originally made in Urdu or Persian to accommodate a specific elite market. One of the earliest known studios was the East India Film Company. The first Bengali film to be made as a talkie was Jamai Shashthi, released in 1931. At this time the early heroes of the Bengali film industry like Pramathesh Barua and Debaki Bose were at the peak of their popularity. Barua also directed movies, exploring new dimension in Indian cinema. Debaki Bose directed Chandidas in 1932; this film is noted for its breakthrough in recording sound. Sound recordist Mukul Bose found a solution to the problem of spacing out dialogue and frequency modulation.


Golden era: 1952-1975[edit]

Bengali cinema enjoyed a large, even disproportionate, representation in Indian cinema during this period. They produced directors like Satyajit Ray, who was an Academy Honorary Award winner, and the recipient of India's and France's greatest civilian honours, the Bharat Ratna and Legion of Honor respectively, and Mrinal Sen, who is the recipient of the French distinction of Commander of the Order of Arts and Letters and the Russian Order of Friendship.

Other prominent film makers in the Bengali film industry at the time included Satyajit Ray and Ritwik GhatakTapan Sinha,Ajoy Kar.The Bengali film industry has produced classics such as Nagarik (1952), The Apu Trilogy (1955–1959), Jalsaghar (1958), Ajantrik (1958), Neel Akasher Neechey (1959), DevdasDevi (1960), Meghe Dhaka Tara (1960), the Calcutta trilogies (1971–1976), etc. In particular, The Apu Trilogy is frequently listed among the greatest films of all time.[29][30][31][32]

View of statue of Uttam Kumar at night at Tollygunge

The most well known Bengali actor to date has been Uttam Kumar while Suchitra Sen is regarded as the most beautiful and influential actress of Bengali cinema. Kumar and Sen were known as "The Eternal Pair" in the late 1950s. Apart from Sen, Sabitri Chatterjee and Sumitra Devi were very popular actress of the 1950s. Soumitra Chatterjee is a notable actor, having acted in several Satyajit Ray films, and considered as a rival to Uttam Kumar in the 1960s. He is famous for the characterisation of Feluda in Sonar Kella (1974) and Joi Baba Felunath (1978), written and directed by Ray. He also played the adult version of Apu in The World of Apu (1959), directed by Ray.

In the 1960s, Bengal saw a host of talented actresses like Aparna SenSharmila TagoreMadhabi MukherjeeSandhya Roy and Supriya Devi. Aparna Sen was one of the most successful actresses of the Golden Era. She became the leading heroine of the 1970s and since 1981 she has been directing films. One of the most well known Bengali actresses was Sharmila Tagore, who debuted in Ray's The World of Apu, and became a major actress in Bengali cinema as well as Bollywood. Despite Suchitra Sen being the greatest actress, Sharmila was the most commercial successful actress in history with films like The World of Apu (1959), Devi (1960), Nayak (1966), Simabaddha (1967) and Aranyer Dinratri (1970).

Utpal Dutt is internationally known for his acting in movies and plays, especially Shakespearean plays. Bhanu BandopadhyayRabi Ghosh and Anup Kumar were best known for their comic timing and with their versatile acting talent they stunned the audience and critics.

The pioneers in Bengali film music include Raichand BoralPankaj Mullick and K. C. Dey, all associated with New Theatres Calcutta. The greatest composers of the golden era included Robin ChatterjeeSudhin DasguptaNachiketa GhoshHemant Kumar etc.[33


The Cinema of West Bengal, also known as Tollywood, refers to the Indian Bengali language film industry based in the Tollygunge region of KolkataWest BengalIndia. The origins of the nickname Tollywood, a portmanteau of the words Tollygunge and Hollywood, dates back to 1932.[4] It was a historically important film industry, at one time the centre of Indian film production.[4] The Bengali film industry is known for producing many of Indian cinema's most critically acclaimed global Parallel Cinema and art films, with several of its filmmakers gaining prominence at the Indian National Film Awards as well as international acclaim.

Ever since Satyajit Ray's Pather Panchali (1955) was awarded Best Human Document at the 1956 Cannes Film Festival, Bengali films frequently appeared in international fora and film festivals for the next several decades.[5] This allowed Bengali filmmakers to reach a global audience. The most influential among them was Satyajit Ray, whose films became successful among European, American and Asian audiences.[6] His work subsequently had a worldwide impact, with filmmakers such as Martin Scorsese,[7] James Ivory,[8] Abbas KiarostamiElia KazanFrançois Truffaut,[9] Carlos Saura,[10] Isao Takahata,[11] Wes Anderson[12] and Danny Boyle[13] being influenced by his cinematic style, and many others such as Akira Kurosawa praising his work.[14]

The "youthful coming-of-age dramas that have flooded art houses since the mid-fifties owe a tremendous debt to the Apu trilogy".[15] Kanchenjungha (1962) introduced a narrative structure that resembles later hyperlink cinema.[16] Ray's 1967 script for a film to be called The Alien, which was eventually cancelled, is widely believed to have been the inspiration for Steven Spielberg's E.T. (1982).[17][18][19] Ira SachsForty Shades of Blue (2005) was a loose remake of Charulata, and in Gregory Navas My Family (1995), the final scene is duplicated from the final scene of The World of Apu. Similar references to Ray films are found in recent works such as Sacred Evil (2006),[20] the Elements trilogy of Deepa Mehta, and in films of Jean-Luc Godard.[21]

Another prominent Bengali filmmaker is Mrinal Sen, whose films have been well known for their Marxist views. During his career, Mrinal Sen's films have received awards from major film festivals, including Cannes, Berlin, Venice, Moscow, Karlovy VaryMontrealChicago, and Cairo. Retrospectives of his films have been shown in major cities of the world.[22] Another Bengali filmmaker, Ritwik Ghatak, began reaching a global audience long after his death; beginning in the 1990s, a project to restore Ghatak's films was undertaken, and international exhibitions (and subsequent DVD releases) have belatedly generated an increasingly global audience. Some of his films have strong similarities to later famous international films, such as Ajantrik (1958) resembling the Herbie films (1967–2005) and Bari Theke Paliye (1958) resembling François Truffaut's The 400 Blows (1959).

The cinematographer Subrata Mitra, who made his debut with Ray's The Apu Trilogy, also had an important influence on cinematography across the world. One of his most important techniques was bounce lighting, to recreate the effect of daylight on sets. He pioneered the technique while filming Aparajito (1956), the second part of The Apu Trilogy.[23] Some of the experimental techniques which Satyajit Ray pioneered include photo-negative flashbacks and X-ray digressions while filming Pratidwandi (1972).[


The revival in Bengali cinema dates from the rise of directors such as Rituparno GhoshBappaditya BandopadhyayBuddhadeb Dasgupta , Aparna SenTarun Majumdar ,Gautam Ghose,Koushik Ganguly , Anik Dutta,Satarupa SanyalPrabhat Roy ,Suman Ghosh (director) and Atanu Ghosh. Rituparno Ghosh made his first film Hirer Angti in 1992 and dominated Bengali cinema until his death in 2013, winning numerous national awards for films like Unishe AprilDahan and Utsab. Aparna Sen made her directorial debut in 1981 with the internationally lauded 36 Chowringhee Lane, which looked at the lives of Anglo-Indians living in Calcutta. Her later films have also been celebrated: Paromitar Ek DinMr and Mrs Iyer15 Park AvenueThe Japanese WifeGoynar Baksho, etc. Buddhadeb Dasgupta is best known for award-winning films like Uttara (film)Mondo Meyer UpakhyanCharachar,Janala.

Gautam Ghose is best known for award-winning films like Padma Nadir MajhiAbar Aranye and Moner ManushAntarjali Jatra.

In recent years, a younger generation of Bengali directors have come to the fore. Many work in the domestic film industry, but others have gone on to Bollywood where they have met with notable success. In turn, they have also turned the cinematic spotlight on Kolkata, acquainting the city with a much wider national and global audience (KahaaniPikuDetective Byomkesh Bakshy). Successful Bengali films are getting their Hindi remakes in Bollywood, Marathi Remakes in Marathi Films, Malayalam Remakes In Malayalam Films (Hemlock Society (film)RamdhanuBhooter Bhabishyat , PraktanRajkahini).[34] Some of the films by the directors from this era that have gained success in recent years are Haami,Cockpit (2017 film)Shedin Dekha Hoyechilo,Chander Pahar Parineeta (2019 film)Gumnaami.

Bengali directors who have found artistic and commercial success in contemporary Hindi films are: Srijit MukherjiAnurag BasuAyan MukerjiNeeraj PandeyPradeep SarkarShoojit Sircar and Sujoy GhoshAniruddha Roy Chowdhury.

Bengali superstars are Prosenjit Chatterjee, Jishu Sengupta, Dev, Jeet, Ankush Hazra, Anirban Bhattacharya and Main stream directors are Srijit Mukheeji,Aniket Chattopadhay,Raja chanda,Raj chakraborty, Shiboprasad Mukherjee, Pavel and Kamaleshwar Mukharjee.

Big Productions are SVF, Windows Productions, Jeetz Filmworks, Dev Entertainment, Bengal Talkies, Surinder Films, Friends Communications, SSG Entertainment , PSS Entertainment, Opera Movies.

Budgets[edit]

100-160 Bengali movies are released every year and are produced with a budget of Rs. 50,00,000 to Rs. 55 million per movie on average. Home Entertainment, Shree Venkatesh Films released some high budgeted movies like Amazon Obhijaan with budget of 20 crore and was also successful in Box office by earning about 50 crore in Box office making it highest earning movie in history of Bengali movie ever, apart from Amazon Obhijaan other costly movies were Chander Pahar made in the budget of Rs 15 crore and Yoddha: The Warrior with Rs 15 crore were some costly movies.  

Many of the most critically acclaimed Bengali films were low-budget films, including Satyajit Ray's famous The Apu Trilogy (1955–1959). The first film in the trilogy, Pather Panchali (1955), was produced on a shoestring budget[35] of Rs. 150,000 ($32000)[36] using an amateur cast and crew.[37] All his other films that followed also had low budgets, with his most expensive films since the 60's being The Adventures of Goopy And Bagha (1968) at Rs. 600,000 ($80,000)[38] and Shatranj Ke Khilari (1977) at Rs. 6 million ($230,000).[39]

The Bengali film industry, which had been a beacon for the country's film industry until the 1980s, is in a turnaround mode. At a time when Bollywood continues its roller-coaster ride, there are cheers in the Bengali film industry with several commercial successes. The dark period of the 1990s when Bengali tinsel town was on a steep decline seems like a nightmare that's best forgotten. And, with the money pouring in, producers from other States are now knocking on the doors of Bengali directors. Industry sources say that the best proof of the comeback is seen in the increasing number of cinema houses showing Bengali films. Even a few years ago, of the 800 cinemas in the State, no more than 350 were showing just Bengali films. The remaining had spread their risk showing a mix of either Hindi and English or Hindi and Bengali films. In 2008, nearly 700 theatres were showing Bengali films.

Bombaiyer Bombete, produced by Ramoji Films at a cost of Rs 8 million, recovered its costs within three weeks and earned 20 million in all . The movie has brought back the concept of family entertainment with Sandip Ray's gambit of contemporising the plot paying him rich dividend. Admitting that he did not expect this success, he told Life that he was now lining up another such film for release next year. Earlier, a film by award-winning director Buddhadeb Dasgupta's Mondo Meyer Upakhyan (The Tale of a Fallen Girl) produced by Arjoe Entertainments netted nearly Rs 7 million through sale of overseas rights against a cost of Rs 0.6 million. Haranath Chakraborty His film Sathi (Companion) created a record by recouping over five times its production cost, although the film Chokher Bali, with big names like Aishwariya Rai, Rituparno Ghosh and Tagore, failed to yield expected results. The movie, billed at Rs 16.5 million (the highest among Bengali films).[40] Total number of cinema theatre is approx 400.But there are films like 'Kaler rakhal'(2008)by Sekhar Das which created huge controversy for its strong political comments on contemporary Bengal, despite its formal brilliance too, was not successful in the box office as the film was unceremoniously withdrawn from the theatres.

Loose and unorganised production activities, dominated and dictated by providers of capital led to proliferation of sub-standard films, which were most often commercial failures. The recent successes have come through some concerted effort by Parallel Cinema which has tapped the domestic market, even while scouting the overseas ones, hitting the festival circuit somewhere in between. As such, celluloid creations of award-winning directors like Gautam GhoshRituparno Ghosh and Aparna Sen started bringing money for their producers. However, at around the same time, movies in the commercial circuit (directors like to call them mainstream cinema) also started doing well, supported strongly by the response from the semi-urban areas. The big Bollywood banners such as Mukta Arts and Rajshri films are now showing interest in funding Bengali films.

Hollywood houses like Columbia TriStar have made their debut in distributing Bengali movies. According to industry experts, several issues need to be addressed to build on this resurgence and consolidate it. These include inadequate infrastructure, which often compels moviemakers to go outside the State for facilities pushing up costs, poor marketing and distribution and increasing competition from Bangladeshi films.[41][42]

Rankings[edit]

A number of Satyajit Ray films appeared in the Sight & Sound Critics' Poll of all-time greatest films, including The Apu Trilogy (ranked No. 4 in 1992 if votes are combined),[43] The Music Room (ranked No. 27 in 1992), Charulata (ranked No. 41 in 1992)[44] and Days and Nights in the Forest (ranked No. 81 in 1982).[45] The 2002 Sight & Sound critics' and directors' poll also included the Ritwik Ghatak films Meghe Dhaka Tara (ranked #231) and Komal Gandhar (ranked #346).[46]

In 1998, the critics' poll conducted by the Asian film magazine Cinemaya included The Apu Trilogy (ranked No. 1 if votes are combined), Ray's Charulata and The Music Room (both tied at #11), and Ghatak's Subarnarekha (also tied at #11).[47] In 1999, The Village Voice top 250 "Best Film of the Century" critics' poll also included The Apu Trilogy (ranked No. 5 if votes are combined).[30] In 2005, The Apu Trilogy was also included in Time magazine's "All-TIME" 100 best movies list.[32] In 1992, the Sight & Sound Critics' Poll ranked Ray at No. 7 in its list of "Top 10 Directors" of all time,[48][49] and Days and Nights in the Forest (ranked No. 81 in 1982).[50]

National Board of Review (USA)[edit]

The Annual Academy Awards (Oscars)[edit]

  • Academy Honorary Award: Satyajit Ray (1992- "In recognition of his rare mastery of the art of motion pictures, and of his profound humanitarian outlook, which has had an indelible influence on filmmakers and audiences throughout the world.")[52]

No comments:

Post a Comment